Autorallija “Talsi” vēsture
No 26. jūnija Talsu novada muzejā ir apskatāma izstāde – Autorallijs “Talsi”.
Rallijs “Talsi” ir viens no senākajiem un tradīcijām bagātākais autorallijs Baltijas valstīs. Pirmais autorallijs “Talsi” notika 1966. gada 12. un 13. novembrī. Katrai ekipāžai bija jāpārvar 407 kilometri. Godalgotas vietas talsenieki ieguva “Volgu”, “GAZ – 51” un “ZIL” klasēs. “Volgu” klasē uzvarēja 27. ATK autosportisti Kims Grīnblats un Jānis Biete. Automašīnu “GAZ – 51” klasē 1. vietu izcīnīja Kārlis Krišlauks un Ludvigs Čuhnovs no 18. CER. “ZIL” klasē 1. vietu ieguva 27. ATK sportisti Andris Raksts un Vilis Valdzers. Sarūgtināti pēc pirmā, Talsos rīkotā autorallija palika zvejnieku kolhozu “1. Maijs” un “Banga” autosportisti, jo viņiem pietrūka vajadzīgā kvalifikācija.
Daļa autosportistu, kuri piedalījās Talsu autorallijā, auto sporta iemaņas guva jau šoferu svētkos Sabilē, kuri norisinājās no 1960. gada. 1960. gada 31. jūlijā notika pirmie autovadītāju svētki Sabilē, kurus vadīja Talsu rajona sabiedrisko autoinspektoru padome. Svētkos norisinājās auto kross un moto veiklības brauciens. Auto krosa sacensībās piedalījās auto ekipāža – autovadītājs un līdzbraucējs. Distances garums bija 2 kilometri ar 200 metru ūdens šķēršļu pārvarēšanu. Pirms finiša bija jāapstādina automašīna, jāiemet mērķī trīs granātas, jāapmaina priekšējais labais ritenis ar rezerves riteni, jāiebrauc šauros vārtos un automobilis jāapstādina paredzētajā vietā. Auto krosa sacensībās piedalījās “GAZ – 51” un “ZIS – 150” klases automobiļi.
Katru gadu pieauga autorallija “Talsi” dalībnieku skaits. Ievērojami palielinājās veicamo kilometru skaits, lai sasniegtu sacensību finišu. Autorallija “Talsi – 70” trases garums vieglajām automašīnām bija 1500 kilometri, bet kravas mašīnām – 950 kilometri. Vieglo automašīnu ekipāžām bija jāpārvar 14 papildsacensības veiklībā, ātrumā, kalnā braukšanā un ātruma sacensībās šosejā pa apli. Smago automobiļu vadītājiem bija jāpiedalās 10 papildsacensībās.
1975.gadā Talsu autorallijā piedalījās autosportisti no dažādiem fizkultūras kolektīviem. Talsu rallijs notika reizē ar Latvijas PSR spartakiādes finālsacensībām un tās bija I klasifikācijas grupas sacensības. Trases kopgarums bija 1640 kilometri plus papildus sacensības ātrumā un veiklībā, kopsummā tas iznāk vairāk nekā 2000 kilometri. Autorallijā startēja 53 kravas un 32 vieglās automašīnas. No Talsu rajona jau piedalījās 13 kravas un 3 vieglās ekipāžas. Kravas automašīnu klasē talsenieki Ludis Janičenko un Hugo Spade kļuva par republikas čempioniem un izpildīja sporta meistara kandidāta normatīvu.
Rallijā “Talsi – 87”, kurš noritēja Valdemārpilī kopā ar republikas čempionātu autorallijā kravas mašīnām, piedalījās 180 apkalpes, no tām 17 ekipāžas no Talsu rajona. Dalībniekiem gan dienā, gan naktī bija jāveic 411, 7 kilometru gara distance ar 13 kontrolpunktiem un 15 ātrumposmiem vairāk kā 140 kilometru kopgarumā.
Autorallijs “Talsi 90”, kurš notika Valdemārpilī, degvielas ekonomijas labad tajā nepiedalījās kravas automašīnu ekipāžas un, lai mazāk būtu treniņbraucienu, sacensības pamatā notika pērnajā trasē.
1998.gada 30. maijā notika, pēc septiņu gadu pārtraukuma, autorallijs “Talsi 98”, kas bija arī republikas meistarsacīkšu 3. posms. Ievērojami samazinājās ekipāžu skaits, kuri piedalījās autorallijā. Sacensībās startēja 37 automobiļi, 4 ekipāžas no Talsiem.
Ar katru gadu autorallijā “Talsi” piedalījās arvien vairāk autosportisti no citām valstīm. Talsu rallija sacensības kļuva plaši pazīstamas starptautiskā līmenī.
Pirmos Talsu autorallijus organizēja Vilnis Osis. 1980. gados viens no galvenajiem ralliju organizatoriem bija autosportists Jānis Birkenbergs. No 1998. gada līdz 2009. gadam Talsu ralliju organizēja autosportists Ēriks Vīksne. 2009. gadā autoralliju organizēšanu uzņēmās autosportists Raimonds Strokšs.
Sarežģītajos pandēmijas apstākļos, lielu atbalstu izstādes tapšanā sniedza motosportists un autosportists Andris Eiduks, autosportists Atvars Segliņš, autosportisti Vilnis un Ainārs Valteri, ralliju organizatora Jāņa Birkenberga dēls Vents Birkenbergs, autosportists, autoralliju organizators Ēriks Viksne.
Kristiāna Skromule,
Talsu novada muzeja speciāliste vēstures jautājumos
Foto: Sandis Priede